Je práca realitného makléra pre každého?
Túžba byť pánom svojho času, získanie investičných príležitostí pri zaujímavých nehnuteľnostiach medzi prvými či atraktívne provízie. Tieto aspekty práce realitného makléra sú väčšinou tým, čo záujemcov o túto prácu pritiahne k predaju bytov, do výberového procesu v realitnej kancelárii. Je to ale naozaj také jednoduché? Na čo sa v realitnom biznise treba pripraviť a aké zručnosti vám pomôžu prežiť kritické prvé mesiace v novej oblasti podnikania?
Realitný maklér je podnikateľ, nie zamestnanec
Je dobré si uvedomiť, že ako realitný maklér nie ste zamestnancami konkrétnej realitnej kancelárie. V drvivej väčšine prípadov pracujete sami na seba. To znamená, že výšku finančnej čiastky, ktorú na účte na konci mesiaca uvidíte, máte v rukách oveľa viac vy, než realitná kancelária, pod značkou ktorej pôsobíte.
Podobne ako v iných druhoch podnikania, aj v realitnom biznise chvíľu trvá, kým sa zabehnete. Myslite na to preto dopredu a predtým, než podáte výpoveď vo vašom aktuálnom zamestnaní a pôjdete za vidinou vysokých provízií, sa poriadne pripravte. Na začiatok vám veľmi pomôže, ak máte použiteľné úspory približne vo výške troch mesačných výdajov. Nebudete tak v strese, ak sa vám prvý alebo aj druhý mesiac nepodarí predať toľko nehnuteľností, aby provízia ihneď nahradila vaše predchádzajúce príjmy.
Na prvom mieste je klient, nie provízia
Najlepší a najúspešnejší makléri sú tí, ktorí svojim klientom ponúkajú najlepšie služby. Za každou ponukou, nehnuteľnosťou pozerajte predovšetkým na potreby a požiadavky klientov, nie výšku provízie. Ak túto profesiu chcete vykonávať kvalitne, pracujte na vlastnej profesionalite, venujte náležitý čas každému jednému klientovi a budujte vzťahy založené na dôvere, zodpovednosti a znalostiach.
Inými slovami, predávajúci vám musí veriť, že je na vás spoľahnutie, že ste dostatočne solídny a máte dokonalý prehľad o trhu nehnuteľností vo vybranej lokalite. Dobrého realitného makléra od toho neúspešného tiež často rozlíši aktívny prístup pri predaji bytu.
Nestačí preskenovať ponuky na internete a obvolať predávajúcich s tým, či môžete zavesený inzerát skopírovať do svojej ponuky. Potrebujete nehnuteľnosť vidieť, dozvedieť sa o nej čo najviac informácií, rozprávať sa so susedmi a prejsť sa po okolí.
Dôležité je tiež pochopiť situáciu predávajúceho a zamyslieť sa nad vhodnou cieľovou skupinou kupujúcich. Ide o byt vhodný pre mladý pár? Inzerujte vzdialenosť do centra a možnosti kultúrneho či športového vyžitia. Je na predaj investičný byt v novostavbe?
Komunikujte jazykom, ktorý osloví finančne zaistených investorov. Zaujímať ich bude atraktivita nehnuteľnosti, rentabilita investície alebo ďalší rozvoj lokality do budúcna, ktorý môže ďalej ovplyvňovať hodnotu vybraných realít. Rodinu s deťmi budú zaujímať školské a predškolské zariadenia, ihriská alebo zdravotné stredisko.
Záujemcovia potrebujú cítiť, že im o nehnuteľnosti poviete všetko, čo potrebujú vedieť, prispôsobíte sa im s časom prehliadok a podpisov.
Zručnosti, ktoré vám pomôžu začať a vydržať
V realitnom biznise je pomerne vysoká fluktuácia. Mnohí záujemcovia o túto profesiu vidia len vysoké provízie, málokedy si však uvedomujú, že táto práca je pomerne náročná na čas, poznatky aj zručnosti. Na čo si teda dať pozor a ako vydržať neľahký začiatok?
1. Naučte sa dobre si organizovať čas a úlohy
Práca realitného makléra je aj o prispôsobovaní sa požiadavkám klientov. Stáva sa pomerne často, že budete musieť rýchlo a flexibilne v rámci dňa zareagovať a prispôsobiť sa aktuálnej situácii. O piatej podvečer aj o siedmej ráno. Nájdite si systém a panujte svojmu času aspoň v tom rozsahu, s ktorým môžete disponovať. Bez špičkového time manažmentu sa veľmi rýchlo stratíte v záplave úloh.
2. Vzdelávajte sa
Realitný biznis prechádza viacerými odbormi. Obchod, právo, dane, či geodézia. Nutnosťou sú takisto tzv. mäkké zručnosti, najmä schopnosť empatie a komunikačné zručnosti. Venujte čas a energiu tomu, aby ste sa vzdelávali a trénovali. Vráti sa vám to mnohonásobne.
3. Staňte sa dobrým obchodníkom
Tento bod súvisí s vyššie uvedeným vzdelávaním. Obchodnícke zručnosti sú však pomerne špecifické. Kým určité princípy vyčítate aj v knihách alebo sa ich naučíte v teoretických kurzoch, špičkového obchodníka z vás spraví len tréning v praxi. Ak k tomu dokonale poznáte odbor aj konkrétnu nehnuteľnosť, rozumiete motiváciám predávajúceho aj záujemcov a viete tieto dva svety vhodne prepojiť, máte skoro vyhraté.