Detská izba Montessori: Ako ju vytvoriť?
Podľa Márie Montessori, ktorá je zakladateľkou i priekopníčkou prístupu, o ktorom je reč, každá výchova či vzdelávanie už najmenšieho dieťaťa nemá smerovať k príprave na školu, ale pripravovať ho priamo na život. Táto filozofia nabáda rodičov k tomu, aby sa nebáli dieťaťu dôverovať a poskytli mu slobodný a zároveň bezpečný priestor na jeho nezávislé napredovanie. V článku si ukážeme, ako takéto prostredie vytvoriť.
Zdroj: Paige Cody na Unsplash
Pripravené prostredie: Sloboda aj pevné hranice
Tzv. alternatívne smery, kam býva priradzovaný aj Montessori prístup, si ľudia často mýlia s tzv. voľnou výchovou bez hraníc. Opak je pravdou. Je to práve Montessori filozofia, ktorá má hranice vymedzené pevne. Záchytné body časové (o dvanástej je obed) a priestorové (v tejto poličke je táto aktivita), presná postupnosť činností (po raňajkách spoločne spievame, potom je čas na hru / prácu a potom ideme von) predstavujú pre dieťa nielen pochopiteľný denný režim a orientáciu v časopriestore, ale aj odstraňujú zmätok a z neho vyplývajúcu frustráciu či agresivitu.
V rámci takto vymedzených hraníc dieťa potom získava pomerne voľnú ruku v spôsobe, akým využije čas, ktorý má k dispozícii. Výber pomôcok a sústredená práca s nimi a takisto aj množstvo energie a času, ktoré konkrétnej pomôcke dieťa venuje, je v plnej miere na jeho rozhodnutí.
Zdroj: How we Montessori: Izba pre bábätko, Izba pre dieťa 3-6 mesiacov, Izba pre 2-ročné dieťa
Pri zariaďovaní detskej izby je teda nutné brať do úvahy aspekt usporiadania, poriadku a dostupnosti pre dieťa. Každá vec má mať svoje miesto a každé miesto je určené pre jednu vec. Stavte na otvorené systémy a poličky. Pomôcky, ktoré sa skladajú z viacerých častí (typicky stavebnice, priraďovacie objektové kartičky, korálky a pod.) vymedzte priestorovo ako celok, napríklad využitím podnosu, taniera, misky alebo otvorenej škatule.
Zdroj: Otto's Montessori Toddler Room - At Two Years & 10 Months, Sydney na How we Montessori
Skúste sa pri premýšľaní nad detskou izbou pozrieť na svet z detskej perspektívy. Prejdite si priestor po štyroch, alebo si ho preplazte. Uvedomíte si pritom niektoré veci, ktoré by vám inak unikli. Napríklad pri nízkej teplote podlahy, môžete pouvažovať o podlahovom kúrení alebo farebne neutrálnom izolačnom koberci. Alebo jasnejšie uvidíte, že sú pomôcky uložené príliš vysoko. Dieťa sa musí nad mieru namáhať, aby na ne dotiahlo, prípadne na ne priamo nevidí.
Základné zariadenie montessori izby: posteľ, pracovné a odkladacie plochy
Posteľ by mala byť takisto pre dieťa jednoducho dostupná, aby do nej / z nej mohlo hocikedy bezpečne vyliezť. Často je voľbou číslo jedna na zemi položený matrac do rohu miestnosti, prípadne nízka posteľ, napr. v obľúbenom dizajne domčeka. Niektoré prevedenia ponúkajú aj praktické zábrany či ohrádky, pričom ale vždy ostáva priestor na samostatný pohyb dieťaťa z a do postieľky.
Zdroj: Posteľ domček Clasic Dominant na elisdesign.sk
Myslite aj na to, že dieťa bude potrebovať plochu, kde bude pracovať s jednotlivými pomôckami, kresliť. Montessori pedagogika ponúka riešenie v podobe primerane veľkých podložiek či koberčekov. Vymedzuje pre dieťa priestor určený pre vybranú aktivitu.
Zdroj: Introducing a Montessori Work Mat at Home na Montessori Parenting: The Kavanaugh report
Ako pracovný priestor samozrejme slúži aj stôl so stoličkou. Pamätajte pri výbere na to, že by mal byť ľahko dostupný pre vaše dieťa. Nemá zmysel dávať do izby školský pracovný stôl pre dvojročného drobca ani v prípade, že k nemu máte výškovo nastaviteľnú stoličku, z ktorej na stôl bez problémov dosiahne. Mal by problém na ňu vyliezať a zliezať z nej bez vašej pomoci. Prispôsobte výšku aj veľkosť nábytku konkrétne vášmu dieťaťu. Vhodné riešenia nájdete napr. v IKEA, ktorá detský nábytok ponúka v rôznych dizajnových prevedeniach.
Zdroj: Detský stôl a stoličky SUNDVIK, IKEA
Hračky? Nie, pomôcky!
Ak vás montessori prístup zaujal, treba poukázať ešte na jednu vec. V montessori zariadeniach nenájdete klasické hračky. Každá pomôcka slúži na osvojenie jednej kompetencie a náradie je skutočné. Skrátka, deti sa nehrajú s plastovými skrutkovačmi a nekrájajú akože nožom drevené ovocie spojené suchým zipsom.
Zdroj: Krájač na jablká a nôž s chráničom na prsty Opinel na Montemother.com
Skrutkovač je skutočný a zaskrutkujete ním klasickú železnú skrutku. Rozdiel bude vo veľkosti, skrutky, matičky budú natoľko veľké, aby to zvládlo aj 3-ročné dieťa. Príborovým nožíkom si 2-ročné dieťa natrie nátierku na chlebík, škrabkou na zeleninu očistí skutočný zemiak alebo krájačom rozkrojí ovocie. Deti dokážu takmer všetko to, čo dospelí. Len im treba pripraviť prispôsobené náradie a dať dôveru.